Resepi Sayur Lobak Putih masak Lemak

Holaa...

Hari ni nak masak sayur lobak putih. Kegemaran saya sebenarnya. Lagi pun cara nak masak memang simple habis. Tak sempat peluh jantan nak keluar, tenguk-tenguk dah siap.Hahaha

sesuci lebaran kan lauk hakak...hihi.


Okey bahan dia tentulah kena ada Lobak Putih. Kalau orang yang menyusu badan bagus makan lobak putih ni selalu sebab ianya naturally dapat perbanyakan sus badaan si ibu. So kita pun mesti happy nanti.

So amik Lobak Putih dalam sebatang sederhana. Buang kulit, potong dua kemudian dah potong dua tu,korang potong lagi jd kecil supaya senang la masuk mulut nanti..Hihihi

Basuh rendam dengan air garam tau, baru la bersih sikit.
Dah rendam dalam 5-10 minit dan seterusnya bilas dan tapis.

Sementara tunggu rendam tadi korang boleh la buat rencah dia. Ada orang masak lemak tak letak bawang putih. Tapi saya tak kisah, sebab tak effect pon kat lidah ni. So rencah yang saya buat macam ni,

Dua junjut Ikan Bilis
Sebiji Bawang Besar (sederhana)
Seulas Bawang Putih.

Semua bahan ni ditumbuk denagn batu lesung korang. Tak kan laa batu lesung jiran pula..Hehe

Okey dah siap tumbuk, masuk bahan tumbuk dalam periuk, lepas tu masuk lobak putih tadi, dan air secukupnya. Air tu paras lobak putih tu. Pasang api gas.

Bila dah masak lobak tu, baru la korang masukkan santan. Just agak-agak la untuk kepekatan dia tadi. Tunggu sampai menggelegak baru tutup api. Sambil letak santan tadi tu, sambil tu korang godak perlahan k.

Saya ada letak sayur kobis panjang jugak.Sebab dah tinggal sikit dalam peti ais. Jadi saya campurkan saja .Disebabkan sayur kobis tu jenis berdaun lembut, so saya letak last sekali selepas masuk santan.
Ok siap sudah.

My favourite ...Nyumss.

Cubalah..Kalau nak campur dengan carrot juga boleh. Cara masak sama juga. Carrot dan lobak putih tu di masak dulu. Dah masak, letak santan dan garam jgn lupa tau korang.





Comments

Popular posts from this blog

Resepi Goreng Pisang Rangup

Resepi Sambal Ikan Nyok-Nyok