Resepi Coklat Chip ala Famous Amos

Eh betul ke rasa macam Famous Amos?  hehe..

Tak tahu la nak kata tapi setiap kali nak raya mesti berbalang-balang orang tempah. Tenguk bahan simple saja tapi sedap lain macam.Haha..

Sebenarnya resepi ni saya dapat dari member baik. Satu tempat keje dulu di CIMB. Kalau ada masa free je dia buat cookies dia ni. Sebab ada je demand orang nak beli. Selalu dia buat lebih dan mesti dia bagi rasa , Bila ah rasa, uih sedapnya.Penuh nikmat .Haha...

Maka tak lama lepas tu saya kecek laa resepi dia. Alhamdulilah dia memang seorang yang baik hati. Dia bagi resepi dan bila dia datang rumah dia siap tolong buatkan lagi. Nampak tak dia jenis macam mana? Kan dah kata dia budak yang baik. Hehe..

Dan dengan resepi ni juga saya buat goodies untuk adik ipar kahwin. Kiranya macam bagi hadiah kahwin laa kat dia. Hakak ipar seponser gitu. Hihi. Sebelum tu pernah buat untuk raya dan diorang kata sedap.



So jom tenguk resepinya..

250 gm Butter (wajib pure butter, baru sedap)
300 gm Tepung Gandum
100 gm Gula Perang
100 gm Gula Halus (Saya kurangkan sikit,just 70gm)
100 gm Choc Chip
100 gm Gajus (di bakar & di tumbuk kasar)
1 biji Telur
1 sk Baking Powder
1 sk Vanilla Esen
2 tsp Coco

Cara² :: Butter dan Gula di putar (mixer) tapi jangan lama sangat. Just utk sebatikan dan nampak warnanya putihKemudian masuk telur , esen, coco- putarkan lagi.Masuk pula tepung gandum + baking powder - putar lagi sampai sebati.Lastly masuk choc chip dan gajus- just gaul dengan spatula untuk ratakan.


Dah siap doh. Memang nampak macam lembik sikit tapi takpa. Ambil dulang pembakar, bulatkan doh dan leperkan sikit saja atas dulang.

Bakar pada suhu 150 selama 20-30minit. Bakar pada suhu rendah supaya dalam biskut tu masak sekata. baru laa sedap di makan sebab ada effect crunchy.

Nota: Kalau tak masak dalam nanti dia lemau dan tepung tu tak masak elok.So rasanya kurang.


Enjoy ur cookies ok. Senang je kan.. bahan simple rasa sedap. Daaa....๐Ÿ’–





Comments

Popular posts from this blog

Resepi Goreng Pisang Rangup

Resepi Sambal Ikan Nyok-Nyok

Resepi Sayur Lobak Putih masak Lemak