Resepi Nasi Daging Utara

May

Hari ini dah masuk bulan May dah..Sekejap je rasa kan waktu berjalan sekarang, Mana tak nya hari tu macam baru je masuk tahun baru 2018...Dah nak hampir setengah tahun dah.

Oklah hari ni saya nak share sikit tentang masak untuk keluarga pada hari buruh.Hari buruh kan cuti..So suami nak makan Nasi Daging Utara katanya..Apa lagi saya pon tengok la segala mak nenek bahan nak masak cukup..So why not kan kita masak? Ni first time saya masak Nasi Daging. Kalau dr pemerhatian saya, bahannya sama seperti masak Nasi Beriani Johor..Cuma ada sedikit beza dr segi daun dan sebagainya. Asasnya tetap sama.

Cuma beras beriani saya takda, jadi saya gunakan beras rebus. Beras rebus ni lagi bagus kerana tiada kanji langsung iaitu Glisemik Indeks (GI) yang rendah.  Al-maklumlah, dah start umur meningkat ni kene la jaga pemakanan.πŸ˜‡...risau juga jika kencing manis menjengah dalam hidupku.😟😟

Jom tengok apa bahan-bahannya;

Daging 1/2 kg - di potong besar dadu dan di rebus sehingga empuk.

Bahan Hiris - 1 biji Bawang besar
                         2 ulas Bawang putih
                         Separuh ibu jari tangan Halia

*Bahan hirisan kalau nak tumbuk pun boleh. Terpulang pada cara masing-masing.
*Nisbah Halia : Bawang Putih (1:2)

Bahan Nasi: - 
1 1/2 cawan Beras Rebus (basuh dan di toskan)
2 1/2 cawan Air (atau ikut beras anda)
Sedikit Minyak Sapi
Sedikit Minyak masak
Sehelai Daun Pandan (di simpul rapi)
4 sekawan (2 biji Bunga Lawang, 10 biji Bunga Cengkih, 1 biji Pelaga, 1 Kulit Kayu Manis)
Setengah cawan Susu Cair
3 sudu besar Rempah Kurma
1 biji buah tomato (di potong 4)


Cara-caranya:



Panaskan minyak masak dan minyak sapi. Masukkan 4 sekawan dan bahan hirisan.
Tumis sehingga naik bau wangi. Masuk pula daun pandan.




Masuk rempah kurma..Kacau hingga pecah minyak.
Kemudian masukkan Beras, Gaul rata.

Masukkan air rebusan daging dan daging yg di rebus tadi serta susu cair. Tomato juga jangan lupa masuk sekali ya.

Tadaaa...dah siap..

                          


Orang utara makan Nasi Daging dengan air asam. Konsepnya sama seperti sambal belacan la gitu. Cuma ada tambahan bahan lain sikit. Ni pakai beras apa yang ada kat rumah. Tak sempat nak beli beras beriani. Kalo ada lg nampak cun melecun. 😝

So jom tengok air asam yang saya buat.

Bahan-bahannya:

5 tangkai Cili Api merah
5 tangkai Cili besar merah
Suku Belacan
Garam
Gula
Sebiji tomato - hiris halus
Sebiji bawang besar - hiris halus
2 sudu kecil air asam jawa (kalau nk masam letak lagi banyak)

Caranya:

Cili api dan besar, kemudian letak garam. Di tumbuk lumat.
Masuk belacan, dah tumbuk rata, masukkan tomato, tumbuk sikit lagi.
Masukkan bawang hirisan, gaul rata, dan air asam jawa. Kemudian sebatikan rasa dgn gula sikit.

Siap sudah.

Nota: Jika nak letak kerisik pon boleh, lagi lemak rasanya. Macam saya takda kerisik, jadi saya buat apa yang ada,.itu pun dah nak tercabut bibir tau korang...sbb pedas yang amat ..πŸ˜†


                        
Saya memang suka air asam yang banyak..sbb nak jadikan kuah pd Nasi Daging saya td..


Tapi saya ada buat lauk tambahan lagi iaitu Ayam masak merah. Memang superb. Lain dari yang lain. Tapi nantilah saya sharekan ya..  Sebab orang selatan makan ada lauk.😚Jadi saya gabungkan laa Johor dan Kedah..

Jangan lupa try ya. Memang sedap. Ok Uolls. Assalamualaikum.






Comments

Popular posts from this blog

Resepi Goreng Pisang Rangup

Resepi Sambal Ikan Nyok-Nyok

Resepi Sayur Lobak Putih masak Lemak